Rozdział I
Postanowienia ogólne

§1

Stowarzyszenie Samorządów Terytorialnych “Aglomeracja Rzeszowska” zwane dalej Stowarzyszeniem działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz niniejszego Statutu.

§2

Stowarzyszenie jest trwałym, dobrowolnym zrzeszeniem jednostek samorządu terytorialnego Województwa Podkarpackiego.

§3

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.

§4

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§5

Siedzibą Stowarzyszenia jest Rzeszów.

§6

Czas trwania Stowarzyszenia jest nieograniczony.

Rozdział II
Cele Stowarzyszenia

§7

Celami Stowarzyszenia są:
a) Stwarzanie warunków do integracji całej aglomeracji Województwa Podkarpackiego w jeden
organizm społeczno-gospodarczy.
b) Wypracowanie zasad rozwoju przestrzennego aglomeracji.
c) Umacnianie wspólnoty lokalnej i więzi sąsiedzkich.
d) Umocnienie i rozbudowa systemu szkolnictwa ponadpodstawowego oraz wyższego.
e) Podniesienie bezpieczeństwa socjalnego mieszkańców Aglomeracji.
f) Stworzenie nowoczesnej, wielofunkcyjnej i zdywersyfikowanej struktury gospodarczej
aglomeracji, w szczególności poprzez wzrost liczby małych i średnich przedsiębiorstw.
g) Stwarzanie warunków do rozwoju aglomeracji jako ważnego ośrodka postępu technicznego
i technologicznego.
h) Usprawnienie systemu komunikacji.
i) Racjonalizowanie gospodarki odpadami i wodno-ściekowej.
j) Stworzenie atrakcyjnej oferty spędzania czasu wolnego dla mieszkańców aglomeracji.
k) Zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i osób odwiedzających aglomerację.
l) Ochrona wspólnych interesów członków Stowarzyszenia.
m) Identyfikowanie i rozwiązywanie wspólnych problemów występujących w aglomeracji.
n) Wspólne promowanie Aglomeracji na zewnątrz.
o) Podejmowanie wspólnych przedsięwzięć z partnerami krajowymi i zagranicznymi.
p) Prowadzenie działalności szkoleniowej.

§8

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
a) Koordynację projektów inwestycyjnych z zakresu infrastruktury.
b) Promowanie walorów gospodarczych, turystycznych i kulturalnych Stolicy regionu i okolic.
c) Wspólne występowanie o dostępne środki pomocowe i realizowanie zamierzonych inwestycji.
d) Przygotowanie terenów pod przyszłe inwestycje.
e) Wypracowanie strategii integracji gospodarczo-przestrzennej aglomeracji.
f) Wypracowanie zintegrowanego planu rozwoju aglomeracji.
g) Opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego aglomeracji.
h) Zapewnienie spójnego systemu dróg publicznych.
i) Stwarzanie warunków do zastępowania komunikacji indywidualnej środkami transportu
zbiorowego.
j) Wykreowanie miejsc rekreacji i wypoczynku wspólnych dla mieszkańców całej aglomeracji.
k) Marketing Rzeszowa jako dogodnego ośrodka lokalizacji instytucji bankowych
ubezpieczeniowych i pośrednictwa finansowego.
l) Rozszerzenie oferty edukacyjnej.
m) Podejmowanie działań aktywizujących lokalny rynek pracy i przeciwdziałających bezrobociu.
n) Wymianę doświadczeń w zakresie realizowanych zadań.
o) Prezentowanie aglomeracji na międzynarodowych targach inwestycyjnych.
p) Projekty szkoleniowe.
r) Inne działania dla dobra i rozwoju Aglomeracji Rzeszowskiej oraz jego mieszkańców.

§9

1. Przy Stowarzyszeniu działa Komitet Ekspertów, który realizuje cele określone w Statucie
Stowarzyszenia.
2. Komitet Ekspertów jest organem doradczym Zarządu Stowarzyszenia.
3. Komitet Ekspertów liczy od trzech do dziesięciu członków wybieranych przez Zarząd
Stowarzyszenia.
4. Członkami Komitetu mogą być osoby fizyczne, których doświadczenie i wiedza są pomocne
dla realizacji celów Stowarzyszenia, w tym w szczególności:
a) osoby posiadające doświadczenie w pracach organów samorządów terytorialnych,
b) przedstawiciele środowisk nauki, kultury i gospodarki,
c) praktycy i teoretycy z zakresu administracji publicznej,
d) przedstawiciele samorządów zawodowych i pracowniczych,
e) publicyści i dziennikarze zainteresowani problematyką samorządów terytorialnych,
5. Kadencja członków Komitetu Ekspertów upływa wraz z kadencją Zarządu.
6. Członkowie Komitetu Ekspertów pełnią swoją funkcję bez wynagrodzenia.
7. Komitet Ekspertów wybiera ze swojego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
8. Do kompetencji Komitet Ekspertów należy:
a) doradztwo merytoryczne w przygotowaniu okresowych planów działania i preliminarzy
budżetowych,
b) doradztwo w zakresie podejmowanych kierunków działań przez Zarząd Stowarzyszenia;
c) powoływanie grup roboczych o charakterze wewnętrznym;
d) nadzorowanie i koordynowanie pracy grup roboczych;
e) uczestnictwo w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym;
9. Posiedzenia Komitetu Ekspertów zwołuje Przewodniczący Komitetu lub w jego zastępstwie
Wiceprzewodniczący.
10. Zasady i tryb działania Komitetu Ekspertów określi regulamin uchwalony przez Zarząd
Stowarzyszenia.

§10

1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach określonych
w odrębnych przepisach.
2. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów Statutowych i nie
może być przeznaczony do podziału między jego członków.
3. Szczegółowy przedmiot prowadzenia działalności gospodarczej Stowarzyszenia określi uchwała
Walnego Zebrania Członków.

Rozdział III
Nabywanie i utrata członkostwa. Prawa i obowiązki członków.

§11

1. Członkami Stowarzyszenia są jednostki samorządu terytorialnego położone na terenie
Województwa Podkarpackiego, które przystąpią do Stowarzyszenia i zaakceptują jego Statut.
2. Warunkiem przyjęcia do Stowarzyszenia jest podjęcie uchwały rady gminy, rady powiatu lub
rady miasta o przystąpieniu do Stowarzyszenia.
3. O przyjęciu członka do Stowarzyszenia decyduje Zarząd Stowarzyszenia w formie uchwały.

§12

Członkom przysługuje:
a) prawo do udziału w Walnym Zebraniu Członków z głosem stanowiącym,
b) czynne i bierne prawo wyborcze do organów Stowarzyszenia,
c) prawo do zgłoszenia wniosków we wszystkich sprawach dotyczących celów i zadań
Stowarzyszenia oraz do przedkładania projektów uchwał,
d) prawo do pomocy prawnej ze strony Stowarzyszenia w zakresie określonym przez Zarząd,
e) prawo do korzystania z obiektów i urządzeń będących w dyspozycji Stowarzyszenia na
zasadach określonych przez Zarząd,
f) prawo zwracania się do organów Stowarzyszenia w każdej sprawie, która dotyczy prawa
samorządowego oraz problemów rozwojowych jego gminy. Organy Stowarzyszenia
zobowiązane są do zajęcia stanowiska w wymienionych sprawach zgodnie z ich wewnętrznymi
regulacjami.

§13

Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są do:
a) przestrzegania postanowień Statutu oraz uchwał organów Stowarzyszenia,
b) aktywnego udziału w pracy jego organów,
c) płacenia składek, których wysokość ustala Walne Zebranie Członków na każdy rok budżetowy.
1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje wskutek:
a) wystąpienia członka ze Stowarzyszenia,
b) skreślenia członka ze Stowarzyszenia.
2. Ustanie członkostwa powoduje wygaśnięcie wszelkich zobowiązań Stowarzyszenia wobec
członka.
3. W razie ustania członkostwa, członek zobowiązany jest w terminie ustalonym przez Zarząd do
uregulowania wszystkich zobowiązań w stosunku do Stowarzyszenia.
4. W razie ustania członkostwa wpłacone składki członkowskie przepadają na korzyść
Stowarzyszenia.

§14

1. Wystąpienie ze Stowarzyszenia dokonuje się w terminie sześciu miesięcy od dnia zgłoszenia
pisemnego wypowiedzenia do Zarządu Stowarzyszenia, licząc od końca miesiąca, w którym
nastąpiło wypowiedzenie.
2. Wystąpienie ze Stowarzyszenia Zarząd potwierdza uchwałą.

§15

1. Skreślenie członka ze Stowarzyszenia może nastąpić w przypadku:
a) gdy członek ze swej winy przez okres dłuższy niż jeden rok nie utrzymuje więzi ze
Stowarzyszeniem,
b) gdy członek zalega z płaceniem składki członkowskiej mimo pisemnego wezwania przez okres
dłuższy niż 6 miesięcy od ustalonego terminu wpłaty składki
c) gdy członek w poważny sposób naruszy dobre imię Stowarzyszenia.
2. Decyzje o skreśleniu członka ze Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w formie uchwały.
3. Od uchwały o skreśleniu członka ze Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania
Członków w terminie 30 dni od momentu jej doręczenia.

Rozdział IV
Organy Stowarzyszenia

§16

1. Organami Stowarzyszenia są:
a) Walne Zebranie Członków,
b) Zarząd,
c) Komisja Rewizyjna
2. Kadencja Organów Stowarzyszenia odpowiada kadencji samorządu terytorialnego
wyznaczonej datami wyborów samorządowych.
3. Wybór nowych organów Stowarzyszenia powinien odbyć się niezwłocznie po
ukonstytuowaniu się nowych władz samorządu terytorialnego, nie później niż 3 miesiące od dnia
rozpoczęcia nowej kadencji.
4. Członkowie wszystkich organów Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
5. Uchwały władz Stowarzyszenia zapadają:
a) Zarządu i Komisji Rewizyjnej – zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej
połowy członków uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym, jeżeli dalsze
postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
b) Walnego Zebrania Członków- zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy
członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania, w głosowaniu jawnym, jeżeli dalsze
postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
6. Jeżeli Walne Zebranie Członków tak postanowi, wyboru i odwołania Zarządu i Komisji
Rewizyjnej, lub poszczególnych członków tych organów, dokonuje się w głosowaniu tajnym. W
takim przypadku Walne Zebranie ustala uprzednio zasady i tryb przeprowadzenia tego
głosowania.
7. Głosowanie władz Stowarzyszenia poza posiedzeniami może odbywać się z wykorzystaniem
środków komunikacji elektronicznej, pod warunkiem wyrażenia na to zgody przez członków
władz Stowarzyszenia w formie pisemnej.
8. O możliwości udziału w posiedzeniu władz Stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków
komunikacji elektronicznej członkowie władz Stowarzyszenia zostaną poinformowani w
zawiadomieniu o posiedzeniu, zawierającym ponadto dokładny opis sposobu uczestnictwa i
wykonywania prawa głosu.
9. Rozwiązania, o których mowa w ust. 7-8 stosuje się w przypadku wprowadzenia stanu
zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2008
r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2020 r. poz.
1845).

§17

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższym organem Stowarzyszenia.
2. Jednostka samorządu terytorialnego będąca członkiem Stowarzyszenia jest reprezentowana na
Walnym Zebraniu Członków przez wójta, burmistrza, prezydenta lub starostę bądź wskazaną
przez niego osobę oraz osobę wybraną przez odpowiednią radę, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W przypadku powiatów oraz miast na prawach powiatu, odpowiednia rada, o której mowa
w ust. 2, ma prawo wybrać do trzech osób będących reprezentantami danej jednostki samorządu
terytorialnego na Walnym Zebraniu Członków.
4. Każdemu Przedstawicielowi przysługuje na Walnym Zebraniu Członków 1 głos.

§18

1. Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków co najmniej raz do roku celem przyjęcia
sprawozdania finansowego Stowarzyszenia za rok ubiegły, zaopiniowanego przez Komisję
Rewizyjną (sesja absolutoryjno-budżetowa), nie później jednak niż w terminie do 30 marca.
2. Walne Zebranie Członków może być zwołane przez Zarząd w każdym czasie.
3. Zarząd jest zobowiązany zwołać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu 7 dni od
dnia:
a) wpłynięcia wniosku 1/3 członków Stowarzyszenia,
b) wpłynięcia wniosku Komisji Rewizyjnej,
c) gdy liczba członków Zarządu albo Komisji Rewizyjnej spadnie do połowy ogólnej liczby
członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
4. Żądanie zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków powinno być złożone na
piśmie z podaniem celu jego zwołania.
5. W wypadku niedotrzymania terminu nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje
Komisja Rewizyjna w ciągu jednego miesiąca od żądania, w którym stwierdzono fakt
niedotrzymania terminu przez Zarząd.
6. W przypadku gdy Walne Zebranie Członków zwołane w sposób określony w ust. 1 nie było
władne do podejmowania uchwał z powodu braku quorum, o którym mowa w § 20 ust. 1. Zarząd
wyznacza nowy termin posiedzenia. W takiej sytuacji Walne Zebranie Członków może
podejmować uchwały niezależnie od liczby uczestników Zebrania.

§19

1. Projekt porządku obrad Walnego Zebrania Członków przygotowuje i przedstawia Zarząd
Stowarzyszenia wraz z zaproszeniem na Zebranie oraz zwołuje obrady Walnego Zebrania
Członków.
2. Zawiadomienia o czasie i miejscu obrad Walnego Zebrania Członków wysyła się pisemnie co
najmniej na 14 dni przed terminem rozpoczęcia obrad. Do zawiadomienia dołącza się porządek
obrad wraz z projektami uchwał.
3. Walne Zebranie Członków może podejmować uchwały jedynie w sprawach objętych
porządkiem obrad.
4. Walne Zebranie Członków może uchwalić w trakcie obrad zmianę porządku obrad wyłącznie
z ważnych powodów.

§20

1. Walne Zebranie Członków może podejmować uchwały w wypadku, gdy uczestniczy w nim co
najmniej połowa ogólnej liczby przedstawicieli Członków Stowarzyszenia.
2. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów, o ile Statut nie stanowi inaczej.

§21

1. Głosowanie na Walnym Zebraniu Członków odbywa się w sposób jawny, z wyjątkiem
wyborów do Zarządu Stowarzyszenia i Komisji Rewizyjnej.
2. Na żądanie 1/3 liczby przedstawicieli Członków Stowarzyszenia obecnych na Walnym
Zebraniu Członków zarządza się głosowanie tajne również w innych sprawach objętych
porządkiem obrad.

§22

1. Obrady Walnego Zebrania Członków prowadzi przewodniczący lub wiceprzewodniczący
wybierani spośród przedstawicieli Członków Stowarzyszenia na okres kadencji Walnego
Zebrania Członków.
2. Wyboru przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Walnego Zebrania Członków dokonuje
się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, spośród obecnych na zebraniu członków.
3. Odwołania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Walnego Zebrania Członków
następuje w trybie ust.2.
4. W razie nieobecności wybranego przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Walnego
Zebrania Członków, obrady prowadzi przewodniczący wybierany spośród przedstawicieli
Członków Stowarzyszenia.
5. Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
a) kształtowanie działalności programowej Stowarzyszenia,
b) uchwalanie Statutu Stowarzyszenia i dokonywania w nim zmian,
c) zatwierdzanie regulaminów organów Stowarzyszenia na ich wniosek,
d) wybór i odwoływanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Walnego Zebrania
Członków, Przewodniczącego, i Członków Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej,
e) powoływanie komisji do załatwienia określonych spraw,
f) uchwalenie budżetu Stowarzyszenia,
g) uchwalenie wysokości i terminów płatności składek członkowskich i opłat od członków,
h) przyjmowanie sprawozdania przewodniczącego z działalności Zarządu,
i) przyjmowanie rocznego sprawozdania finansowego, zaopiniowanego przez Komisję
Rewizyjną, i udzielanie absolutorium Zarządowi
j) rozpatrywanie skarg i zażaleń członków Stowarzyszenia, dotyczących działalności
Stowarzyszenia lub jego organów,
k) podejmowanie uchwały w sprawie likwidacji rozwiązania Stowarzyszenia, i przeznaczenia
jego majątku,
I) podejmowanie innych uchwał w sprawach wniesionych pod obrady,
m) podejmowanie uchwał w sprawach określonych niniejszym statutem jako należących do
właściwości Walnego Zebrania Członków.
6. Walne Zebranie Członków może określić szczegółowe zasady i tryb swojej pracy
w regulaminie.

§23

1.Zarząd składa się z 3 do 7 członków, w tym Przewodniczącego, wybranych przez Walne
Zebranie Członków, spośród przedstawicieli Członków Stowarzyszenia. Zarząd na swym
pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona dwóch Wiceprzewodniczących.
2.Wyborów dokonuje się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
3.Po upływie kadencji ustępujący Zarząd Stowarzyszenia pełni swoje funkcje do czasu wyboru
nowego Zarządu Stowarzyszenia.
4.Ustanie członkostwa w Zarządzie Stowarzyszenia następuje w wyniku:
a) śmierci członka Zarządu,
b) ustąpienia członka Zarządu,
c) odwołania członka Zarządu, zgodnie z treścią przepisu § 23 ust. 5.
5. Odwołanie Zarządu Stowarzyszenia lub poszczególnych jego członków przez Walne Zebranie
Członków następuje w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów na wniosek Komisji
Rewizyjnej lub 1/5 członków Stowarzyszenia.

§24

Zarząd organizuje i zapewnia realizację celów i zadań Stowarzyszenia poprzez podejmowanie
następujących uchwał, decyzji i czynności:
a) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
b) przygotowywanie projektów uchwał Walnego Zebrania Członków i wykonywanie uchwał
Walnego Zebrania Członków,
c) przygotowywanie projektów dokumentów programowych Stowarzyszenia,
d) uchwalanie bieżących programów działania Stowarzyszenia,
e) opracowywanie projektu budżetu Stowarzyszenia,
f) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
g) zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych posiedzeń Walnego Zebrania Członków,
h) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
i) określanie sposobu wykorzystywania nazwy i logo Stowarzyszenia,
j) delegowanie członków Zarządu i innych przedstawicieli gmin lub powiatów -członków
Stowarzyszenia do reprezentowania Stowarzyszenia w działalności podmiotów krajowych
i zagranicznych,
k) zawieranie umów i porozumień o współpracy krajowej i zagranicznej,
I) wykonywanie innych zadań (uprawnień i obowiązków) określonych w niniejszym statucie,
ł) wykonywanie budżetu Stowarzyszenia,
m) przystępowanie do projektów.

§25

1. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia i kieruje pracami Zarządu.
2. Przewodniczącemu Zarządu Stowarzyszenia przysługuje tytuł “Przewodniczącego
Stowarzyszenia”.
3. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na kwartał. Zwoływane są przez
Przewodniczącego Zarządu. Na żądanie dwóch z członków Zarządu, zawierające wskazanie
porządku obrad, przewodniczący zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu w ciągu miesiąca
od daty otrzymania żądania.
4. Zarząd może podejmować uchwały w przypadku, gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa
jego składu.
5. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów
decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
6. Zarząd określa szczegółowe zasady i tryb swojej pracy w regulaminie. Regulamin jest
zatwierdzany przez Walne Zebranie Członków.

§26

1. Zarząd może powoływać komisje i zespoły robocze dla realizacji zadań Stowarzyszenia
2. Komisje i grupy robocze są powoływane dla zbadania określonej sprawy. Uchwałą Zarządu
o powołaniu komisji określa odpowiednio przedmiotowy zakres jej działalności, jej skład oraz
termin ukończenia jej prac.
3. Komisje i grupy robocze mogą zwracać się do członków Stowarzyszenia o udzielenie
informacji lub przedstawienie dokumentów, dotyczących spraw będących przedmiotem
zainteresowania komisji.
4. Komisje i grupy robocze przedkładają sprawozdanie Zarządowi.

§27

1.Walne Zebrania Członków wybiera na okres kadencji Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób.
2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swojego grona przewodniczącego Komisji.
3. Odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członka przez Walne Zebranie Członków przed
upływem kadencji następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.
4. Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej z funkcją członka Zarządu.

§28

1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
a) kontrola działalności Zarządu, zwłaszcza pod względem rzetelności, celowości
gospodarowania w zakresie działalności finansowej Zarządu, jak również zgodności
podejmowania zadań z uchwałami Walnego Zebrania Członków i z postanowieniami Statutu,
b) opiniowanie rocznych sprawozdań finansowych za poprzedni rok finansowy oraz
występowanie z wnioskami do Walnego Zebrania Członków w sprawach absolutorium dla
Zarządu,
c) występowanie do Zarządu z wnioskami z przeprowadzonych kontroli,
2. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności
połowy jej członków. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej.
3. Komisje może określić szczegółowe zasady i tryb funkcjonowania w regulaminie. Regulamin
jest zatwierdzany przez Walne Zebranie Członków.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami organu zarządzającego ani
pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu
zatrudnienia. Członkami Komisji nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za
przestępstwo z winy umyślnej.

Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia

§29

1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, prawa i fundusze.
2. Na dochody Stowarzyszenia składają się między innymi:
a) składki i opłaty członkowskie,
b) darowizny, spadki i zapisy,
c) dotacje,
d) dochody z własnej działalności,
e) dochody z majątku Stowarzyszenia,
f) wpływy z ofiarności publicznej.
3. Dochody Stowarzyszenia przeznacza się w całości na realizację zadań statutowych.
4. Zabrania się:
a) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej
członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają
w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej,
pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu
przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej “osobami bliskimi”,
b) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz
ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli
przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
c) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich
osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika ze statutowego celu organizacji albo podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust.
3,
d) zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą
członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich.

§30

1. Podstawą działalności finansowej Stowarzyszenia jest budżet obejmujący wszystkie środki
będące w dyspozycji organów Stowarzyszenia. Budżet uchwala Walne Zebranie Członków
bezwzględną większością głosów obecnych na Zebraniu.
2. Strata netto za dany rok obrotowy pokrywana jest z zysku osiągniętego w latach następnych.
Zysk netto za dany rok obrotowy przeznaczony jest na pokrycie straty z lat ubiegłych. Nadwyżka
zysku netto nad stratą z lat ubiegłych przeznaczona jest na zwiększenie funduszu statutowego.
3. Środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie w banku na koncie Stowarzyszenia.
Wpłaty gotówkowe winny być dokonywane wyłącznie na konto bankowe.
4. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie
z obowiązującymi przepisami.

§31

1. Do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia
oraz podpisywania umów i zobowiązań w jego imieniu jest wymagane łączne współdziałanie
dwóch członków Zarządu.
2. Dla ważności dokumentów finansowo-księgowych oraz innych pism związanych
z działalnością Stowarzyszenia wymagany jest podpis Przewodniczącego lub upoważnionego
przez Zarząd członka Zarządu.

Rozdział VI
Sposób rozwiązania się Stowarzyszenia

§32

1. Rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej
bezwzględną większością głosów przy obecności 2/3 przedstawicieli ogólnej liczby członków
Walnego Zebrania Członków.
2. Uchwała Walnego Zebrania Członków o rozwiązaniu Stowarzyszenia określa sposób
dokonania rozliczeń wierzytelności i długów Stowarzyszenia.

Rozdział VII
Przepisy końcowe

§33

Członkowie założyciele po uzyskaniu co najmniej 3 deklaracji członkowskich popartych
uchwałami właściwych organów jednostek samorządu terytorialnego zwołują Walne Zebranie
Przedstawicieli, na którym zostaną wybrane organy Stowarzyszenia.

§34

Kadencja pierwszych organów Stowarzyszenia kończy się wraz z upływem kadencji organów
jednostek samorządu terytorialnego wybranych w 2006 r.

§35

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie mają ogólnie obowiązujące
przepisy prawa.

Close Search Window